Złotówka za 50 groszy.

Analizy spółek z GPW i NewConnect. Blog giełdowy.

MediaCap po zakupie LifeTube

Kilka miesięcy temu pisałem, że najciekawszym aktywem mało popularnej i z pozoru nudnej spółki MediaCap są udziały (51%) w TalentMedia — spółce, która jest właścicielem reklamowej sieci partnerskiej dla twórców YouTube. Kilka dni temu miała miejsce ciekawa transakcja, TalentMedia kupił 79% udziałów w LifeTube, największej w Polsce (i obecnej również poza Polską) sieci partnerskiej YouTube.

To oznacza, że MediaCap jest monopolistycznym liderem w Polsce w biznesie, który ma przed sobą dobre perspektywy i rośnie bardzo dynamicznie. Łączne przychody dwóch posiadanych przez niego sieci w 2018 to ok. 50 mln złotych, czyli w tym roku MediaCap to już głównie biznes reklamowy oparty o YouTube. A dzisiaj to właśnie tam płyną pieniądze reklamodawców — nie na billboardy i do telewizji. Pomimo sporej skali, ostatni wynik netto obu sieci był mały, ale to się może bardzo szybko zmienić. Jeśli tempo wzrostu LifeTube i TalentMedia będzie utrzymane, w tym roku zysk netto całego MediaCap może wzrosnąć z tego tytułu o ponad 1,5 mln zł w stosunku do zeszłego roku. Sam LifeTube urósł o 10 mln w przychodach i około 1 mln zł w zysku netto w 2018 roku.

Zastanawia tylko, dlaczego Altus (który kupił udziały w LifeTube w 2016) sprzedaje przy podobnej wycenie, przy jakiej kupował. Ale jak wiadomo Altus jest pod ścianą, więc może upłynnia co się da również w „prywatnych” FIZach. Puls Biznesu pisał przy okazji tamtej transakcji:

Według informacji „PB”, fundusz wycenił wartość LifeTube’a na ok. 10 mln zł i postanowił etapami skupić akcje od Barbary Sołtysińskiej (miała 40-proc. pakiet), Własa Chorowca oraz od Radosława Kotarskiego, twórcy popularnego w sieci kanału wideo „Polimaty”. Swojego 20-proc. pakietu zdecydował się nie sprzedawać Rafał Agnieszczak inwestor internetowy.

Niestety, MediaCap posiada tylko 51% TalentMedia (przez co też pośrednio LifeTube), a konsoliduje ją metodą pełną. MediaCap ma niską płynność i kapitalizację 31 mln zł. Rynek dzisiaj nie wycenia spółki przez pryzmat YouTube’owego biznesu. Ciekawe, czy MediaCap zrobi IPO TalentMedia… W ciągu najbliższych 2-3 lat jest spora szansa, że same połączone sieci partnerskie będą miały kilka milionów zysku netto. Podczas gdy cały MediaCap (łącznie z TalentTube) miał 2 mln w 2018.

4 Comments

  1. Investor

    MediaCap może być monopolistycznym liderem obecnie, ale czy będzie w stanie to obronić, kiedy konkurencja wywęszy wysokie zyski?

    Reply
  2. Anonim

    To jest model biznesu z dużą barierą wejścia. Dla reklamodawców liczy się zasięg, dla twórców liczy się dostęp do reklamodawców. Nowe podmioty mają dużą trudność z powodu „jajka i kury”.

    Reply
  3. OBS

    https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2017/10/31/abstra-opuszcza-lifetube/

    „Tu oczywiście rodzi się pytanie, czy sieci partnerskie będą w przyszłości potrzebne youtuberom. Przykład Abstrachuje pokazuje, że na pewnym etapie rozwoju pośrednik w kontaktach biznesowych może stanowić pewne ograniczenie. Zwłaszcza jeśli pod swoimi skrzydłami ma się kilka marek. Robert Pasut, zapytany tę tendencję, odpowiada, że faktycznie istnieje taki trend na świecie.”

    Czy to nie jest zagrożenie?

    Reply
  4. Inwestor

    Wygląda na zagrożenie. Ale też warto zwrócić uwagę na ten cytat:

    „Przewiduję, że w najbliższych latach ten trend będzie się wzmacniał. Jednocześnie jest coraz więcej małych twórców, więc naturalnie miejsce dla MCN pozostanie”

    Pytanie tylko jak duży będzie to rynek.

    Reply

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij
Tweetnij
Udostępnij