Złotówka za 50 groszy.

Analizy spółek z GPW i NewConnect. Blog giełdowy.

Cloud Technologies — intratny, ale konkurencyjny rynek

Cloud Technologies zajmuje się performance marketingiem, sprzedaje swoje usługi jako DMP (Data Management Platform) oraz wydaje proste gry na komórki, w których można dokonywać niewielkich zakupów. Spółka podaje mało informacji odnośnie sposobu swojej działalności i faktycznego modelu biznesowego, stąd analiza jest bardzo trudna. Aby zrozumieć rynek, warto spojrzeć szerzej na aktualnie stosowane mechanizmy sprzedaży reklam w internecie, określane hasłem Programmatic RTB.

Performance marketing to w skrócie przeprowadzanie kampanii reklamowych w internecie, które rozlicza się nie poprzez liczbę wyświetleń danej reklamy użytkownikowi, ale poprzez jakieś zdefiniowane działanie, które klient w związku z tą reklamą wykona (np. kliknie w nią, zapisze się na newsletter lub dokona zakupu). Przy realizacji kampanii w ten sposób, stosuje się mechanizmy Programmatic RTB, o czym za moment.

Świadczenie usługi jako Data Management Platform (DMP, czyli w praktyce masowa hurtownia danych profili użytkowników internetu) polega na dostarczaniu informacji na temat konkretnego użytkownika, który w danym momencie wszedł na stronę internetową i któremu wydawca za moment wyświetli reklamę. Aby reklama ta była możliwe dobrze dopasowana do danego potencjalnego klienta, agencja reklamowa musi znaleźć w bazie DMP informację na temat tego konkretnego użytkownika (gdzie mieszka, ile ma lat, płeć, jakie strony odwiedza, etc.). Takie informacje o użytkownikach są zbierane głównie za pomocą cookies.

UnBlock
Nowym produktem, z którym zarząd wiąże duże nadzieje, jest UnBlock — technologia wyświetlania reklam omijająca adblocki (oprogramowanie do blokowania wyświetlania reklam w przeglądarkach). Co ciekawe, Polacy mają największy na świecie wskaźnik użycia adblockerów. Produkt na razie nie jest szerzej komentowany w zachodnich serwisach branżowych, więc trudno powiedzieć, czy ma szanse na znaczący sukces.

Wyniki i sytuacja finansowa
Przychody Cloud Technologies rosną szybko, jednak marża na sprzedaży przez ostatnie kilkanaście kwartałów konsekwentnie spadała z 55-60% do około 40-45%.


Spadające marże zarząd tłumaczy kosztami zakupu mediów związanych z międzynarodową ekspansją (integracja sprzedaży swoich usług poprzez platformę OnAudience.com) i zaznacza, że spadek jest czasowy. Wraz jednak z dość szybkim tempem rozwoju rynku (nasycenie koło 2020 roku według branżowych przewidywań — wtedy już 100% reklam będzie obsługiwanych w modelu programmatic), marże mogą zacząć spadać lub nastąpi selekcja pod względem najlepszych technologii i część firm po prostu zniknie.

O ile spółka dalej rośnie w segmencie performance marketing (stanowiącym 3/4 przychodów), to w przypadku segmentu data consulting widać osłabienie (są to przede wszystkim przychody z usług bazy DMP). Nowa usługa UnBlock zdobywa pierwszych klientów, jednak nie wiadomo nic o ich wielkości, przychodach i sposobie rozliczania.

Performance marketing


Data consulting


UnBlock

Bilans wygląda bardzo dobrze. Spółka ma 40 mln gotówki na koncie (przy sumie bilansowej równej 70 mln) i nie ma kredytów. Kilka dni temu ogłosiła plany skupu akcji własnych maksymalnie za 18 mln zł (przy maksymalnej cenie 120 zł/akcję). To stanowi jednak przy obecnej cenie zaledwie 5,6% wszystkich akcji.

Pozycja rynkowa. Ekspansja międzynarodowa poprzez platformę OnAudience.com
Z raportu:

W III kwartale 2016 roku spółka zaprezentowała markę OnAudience.com, która bazuje na platformie zarządzania danymi (ang. Data Management Platform) nowej generacji i jest kierowana do klientów międzynarodowych. Nowa platforma zarządzania danymi dostarcza profile Internautów na ponad 40 rynkach w Europie i Ameryce Północnej. Spółka przekroczyła poziom 3 mld profili Internautów na koniec 2016 roku oraz spodziewa się dalszego wzrostu ilości przetwarzanych danych. Korzystając ze sprzyjającej dynamiki rynku spółka zamierza koncentrować się na budowaniu zasięgu międzynarodowego.

Znalezienie swojego miejsca na arenie międzynarodowej może być trampoliną dla wyników. Dzisiaj jednak niewiele wiadomo o tym, jaki jest faktycznie zasięg działania Cloud Technologies oraz czy hasło „największa hurtownia danych w CEE” nie jest przypadkiem tylko sloganem marketingowym. Spółka niestety nie publikuje żadnych konkretnych danych na ten temat.

Nie wiadomo też, jaką pozycję spółka zajmuje w Polsce. A i u nas ekosystem jest dość bogaty:

Żeby zrozumieć, jaką rolę pełnią poszczególne elementy tego ekosystemu, warto prześledzić w jaki sposób dochodzi do wyświetlenia reklamy w internecie poprzez mechanizm programmatic real-time bidding


Żródło: własne tłumaczenie na podstawie wpisu: https://medium.com/axialx/programmatic-advertising-explained-666c52978ea5

Jak widać, w łańcuchu tym występuje wielu uczestników i dostawców różnych technologii.

Podsumowanie
Cloud Technologies rośnie, ma wysokie marże i ROE, a wszystko to przy zatrudnieniu zaledwie 57 osób. Pomimo spadających marż, cały czas jest maszynką do zarabiania pieniędzy. Kurs (po wzroście o kilka tysięcy % w 2014 roku) stoi w miejscu od tamtego czasu, a ostatnio nawet zaczął spadać. Komunikacja spółki jest oszczędna i nie będąc specjalistą w branży nie sposób nic sensownego powiedzieć o jej pozycji i trwałych przewagach. W przypadku udanej ekspansji europejskiej przychody mogą wystrzelić z dnia na dzień (wystarczy przypięcie do kolejnej dużej platformy i optymalizacja parametrów. wszystko w spółce dzieje się automatycznie), ale rynek europejski i światowy jest bardzo konkurencyjny dzisiaj. Problem ze spółką jest taki, że równie szybko może utracić rynek i dzisiaj nie sposób ocenić jakie jest prawdopodobieństwo różnych scenariuszy. Jeśli kurs dalej będzie się osuwał, a spadek marży będzie zatrzymany, Cloud może być bardzo dobrą propozycją spekulacyjną:) Potencjalny upside jest duży albo ogromny, jednak nie ma żadnego marginesu bezpieczeństwa. Kapitalizacja nie jest zbyt wysoka jak na podmiot o takiej ekonomice, ale nie potrafię powiedzieć, czy dyskonto wynika z tajemniczości/niezrozumienia jej działalności czy z jakiegoś ryzyka innego rodzaju.

6 Comments

  1. Obserwator

    „Problem ze spółką jest taki, że równie szybko może utracić rynek i dzisiaj nie sposób ocenić jakie jest prawdopodobieństwo różnych scenariuszy.” Zgadzam się z tym w pełni. Żeby inwestować w takie innowacyjne, konkurencyjne przedsięwzięcia trzeba by dobrze rozumieć tą technologię i rynek.

    Reply
    1. 1za50.pl (Post author)

      Dodatkowo, jest pewne ryzyko regulacyjne w związku z wejściem w maju 2018 dyrektywy GDPR (zwanej też RODO). W teorii dane przetwarzane przez Cloud Technologies są w dużej mierze anonimowe, ale…

      Reply
  2. Pan Pikuś

    Wydaje się, że największy problem to jest olbrzymia przepaść pomiędzy tym, ile przychodów spółka wykazuje, a ile pieniędzy rzeczywiście do niej trafia. To jest problem tej firmy i największe ryzyko. Niestety wiele wskazuje na to, że to ryzyko się zmaterializuje = należności nie zostaną ściągnięte a zyski pozostaną tylko na papierze.

    Reply
    1. 1za50.pl (Post author)

      To prawda — przepływy operacyjne są bardzo nieregularne, niższe niż raportowane zyski i trudno znaleźć jakikolwiek klucz. Na jakiej bazie wnioskujesz, że to ryzyko może się zmaterializować?

      Reply
      1. zgred

        kurs spółki może (ale oczywiście nie musi) pokazywać, że coś się niedobrego dzieje…

        Reply
  3. Tomasz

    Dla profilowania odbiorców emitowanych reklam spółka wykorzystuje pliki cookies, które nabywa jako 3d party data. Nowe wyszukiwarki Apple typu Safari zawierają algorytm pozwalające eliminowanie tego typu plików z urządzeń. W efekcie baza plików cookies pozwalających śledzić internautów przez firmy typu CT może w przyszłości istotnie się skurczyć. Z Safari i IOS nie korzystają wszyscy ale za to są to najbardziej rentowni internauci. NIe można też wykluczyć, że producenci innych systemów operacyjnych pójdą śladami Apple. Innymi słowy wykorzystywanie plików Cookie typu 3d party data w reklamie internetowej może ulec ograniczeniu co może wpłynąć na rentowność biznesu CT. Google czy FB raczej na tym nie stracą bo te firmy instalują i wykorzystują Cookies jako 2d party data. Dodatkowo dochodzi wspomniane już ryzyko regulacyjne oraz artykułowana w wielu sondach niechęć internautów do bycia „śledzonym”. Przynajmniej tyle wyszło mi z moich analiz – żeby było jasne nie jestem specjalistą w tej dziedzinie. Jeśli się zasadniczo mylę uprzejmie proszę o poprawienie moich uwag. Na pewno będą nowe technologie śledzenia internautów ale czy w tym wyścigu CT będzie się liczyć nie wiadomo. Moim zdaniem za duże ryzyko. Zwłaszcza, że w mojej ocenie zarząd CT zamiast twardych analiz i argumentów w opisie własnego modelu biznesowego lubuje się w sprzedawaniu „marketingowej crap’u”…

    Reply

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij
Tweetnij
Udostępnij